Аутор:
АП
Моја је обавеза да овде укажем на два аргумента који се наводе у прилог овом другом, изразито опасном путу, а потпуно су у духу правног насиља и политике једностраног решења. Тако се од највиших међународних званичника може чути да, уколико се брзо не пронађе решење, може бити угрожен мир у покрајини, а то одмах добија свој ехо од албанских терориста, који поручују да ће прибећи масовном насиљу уколико Косово не добије независност. Оваква врста аргумента не би заслуживала коментар да смо макар једном од међународне заједнице чули јасну поруку да ове претње не само што не могу бити награђене давањем државе, већ да ће бити најстроже санкционисане.
Други разлог за кретање путем правног насиља и распарчавања Србије треба потражити у садржају Анекса 11 одбаченог Ахтисаријевог плана. Било је више него илустративно како су сви албански представници у Њујорку безброј пута поновили да ће у потпуности применити Ахтисаријев план иако је свима јасно да се уопште не разговара о том плану. Другим речима, Албанци се надају да би одређене велике силе, зарад примене Анекса 11 и остваривања на тај начин својих геостратешких и војно безбедносних интереса, пристале на признавање једностране независности.
Чланови овог високог дома треба да знају да Анекс 11 Ахтисаријевог плана предвиђа да међународно војно присуство на Косову у виду НАТО снага не би имало јасну цивилну контролу, што би представљало још један незапамћен преседан, каквог није било откада је изграђен демократски свет. Постоји опасност да примена Анекса 11 буде важнија од проналажења демократског решења и да буде важнија од судбине Косова, од судбине Србије, па онда и од судбине читавог региона.
Два пута ка решењу косовског проблема, која сам овде назначио, заслужују да се пред њима замислимо. Оно што желим да вам кажем јесте да можете бити потпуно уверени да Србија, сагласно Повељи УН и сагласно свом Уставу, неће одустати од проналажења демократског решења, као што истовремено најодлучније одбацује и сваку помисао да би, из било ког разлога и било када, могла допустити да се на њеној територији правним насиљем, политиком силе и једностраним корацима прави нова албанска држава. Уверавам вас да је Србији немогуће наметнути решење и да ће се свака евентуална једнострано проглашена независност показати као неодржива. Једнострано проглашена независност би само продубила проблем и потом би пропала, што би нас опет вратило да заједнички пронађемо демократско и одрживо решење.
Треба, нажалост, имати у виду и да постоји реална опасност од тога да се поједине земље, па и европске земље, определе за отворено кршење важеће и за све владе обавезујуће Резолуције 1244 Савета безбедности, која изричито гарантује суверенитет и територијални интегритет Србије, и да признају једнострани акт албанских сепаратиста о независности Покрајине. Морамо овде у СЕ поставити најприродније могуће питање, које гласи: ако се данас неке европске државе опредељују за то да прекрше Резолуцију 1244, шта сутра може спречити било коју европску земљу да, ако то захтевају њени интереси, прекрши неку другу резолуцију СБ? Суштина питања је у томе да ли су сви који данас одлучују узели у обзир све последице које би у Европи и свету могло проузроковати прибегавање правном насиљу и отвореном гажењу међународног права и општеобавезујућих резолуција УН.
Можда се у први мах може учинити да је лакше ствари пресећи, па и по цену кршења норми и вредности на којима смо уредили савремени свет. Међутим, све земље које би размишљале на такав начин морале би водити рачуна да би већ сутра слична опасност могла и њима запретити. При том, сви добро знамо, а истоме нас учи и европско и светско историјско искуство, да свако насиље и кршење универзалних правила, а поготово оно којим се разбија једна суверена земља, за собом неизбежно повлачи тешке и трагичне последице.
Запитајмо се само, поштовани чланови Парламента, колико сепаратистички настројених националних мањина данас у свету с пажњом посматра како ће бити решено питање албанске националне мањине на Косову. Како им сутра треба објаснити да постоје националне мањине првог реда, које могу да стварају државе, и националне мањине другог реда, којима то није допуштено? И што је најважније – да ли би се оне помириле са таквим непринципијелним становиштем, или би настали нови бројни проблеми са оснивањем нових држава, све то праћено сукобима и сталним угрожавањем мира и стабилности?
Желим да пред вама искажем своје уверење да нико не може остати равнодушан пред чињеницом да баш у Европи, која је толико поносна на своје тековине поштовања владавине права, демократије и људских права, постоји размишљање одређених земаља да правним насиљем и једностраним решењем распарчају једну суверену и међународно признату земљу. Видимо и да нас једна велика ваневропска земља уверава да ствари у средишту Европе треба да уредимо директним кршењем Повеље УН и да то неће бити преседан, већ редовно и нормално стање.
Здрав разум нас упозорава на то да се држимо проверених вредности и да никако не одустанемо од демократског решења. Сувише је велико искуство Европе и сувише чврсто њено опредељење да се истраје у демократском решењу да бисмо смели да попустимо притисцима и олако се упустимо у подривање темеља на којима данас почива целокупни међународни поредак.
Када би Србија попустила пред притисцима којима је изложена и пристала да учествује у прављењу друге албанске државе и то на својој територији, она би тиме преузела највећу одговорност за све далекосежне последице таквог поступка. Јер ко је позванији од саме Србије да се бори за заштиту универзалних правила када су у питању њена територија и њена покрајина Косово и Метохија. Доследно поступајући како поступамо, ми смо стекли право да и вас позовемо на одбрану највиших европских вредности и да не дозволимо да у срцу Европе, на Косову и Метохији, правно насиље замени демократско решење.
Нико нам до данас није рекао шта је то погрешно у нашем предлогу и зашто би Косово требало да добије независност. Којим то аргументима се може оспорити предлог Београда о статусу најповлашћеније националне мањине? Којим аргументима и која је то правна основа за отимање 15 одсто територије Србије како би се направила још једна албанска држава на Балкану? Како то да у одбаченом Ахтисаријевом предлогу нема ниједно слово правног образложења за такво решење? На крају, како то да сада још нико није смислио бар један једини аргумент у прилог независности Косова, осим ако под објашњењем не подразумевамо често понављану реченицу да је то реалност?
Поштовани чланови Парламентарне скупштине, једина реалност коју Србија признаје јесте обавеза свих земаља да поштују Повељу УН и да поступају у складу са вредностима на којима је устројена послератна Европа. Поштовање те реалности је Европи донело мир, стабилност и просперитет. Будите уверени да ће Србија учинити све што је у њеној моћи да се путем демократског решења на целој њеној територији примени ова реалност и будите подједнако уверени у то да Србија никада неће прихватити реалност политике силе и једнострану независност покрајине.
Србија очекује и вашу подршку за постизање демократског и споразумног решења будућег уређења српске покрајине Косово и Метохија, уверена да бранећи право и правду, Повељу УН, устројство савременог света и европске демократске вредности, не мисли само о својој будућности и не брани само свој суверенитет и своје достојанство.