Сада бих, поштовани посланици, нешто рекао о самим досадашњим разговорима о будућем статусу покрајине. Иако су званично отворени пре готово четири месеца, прави разговори о статусу још нису ни почели. Када кажем „прави“, онда мислим на директне разговоре са представницима косметских Албанаца које, по препорукама генералног секретара УН, Марти Ахтисари треба да обезбеди. То се до сада није догодило. Штавише, у међународној јавности се једно време више говорило о завршетку, тј. временском ограничењу, ових разговора, него о њиховом почетку. Томе су доприносили не само ставови из редова појединих чланица Контакт групе него и изјаве највиших представника међународне заједнице задужених за разговоре. И док разговори у правом смислу још нису ни почели, неки су се у неколико наврата потрудили да ову празнину у стварном деловању надокнаде, да тако кажем, „креативним“ тумачењем принципа Контакт групе, или, тачно речено, налажењем у њима онога чега тамо нема. Најчешће се тако тврдило да принцип који гласи да “нема повратка Косова у ситуацију пре марта 1999” заправо значи да нема повратка Косова у састав Србије. На овај начин се не само грубо фалсификују принципи Контакт групе већ и Резолуција 1244, и то све пре него што су разговори о статусу започели. Све те покушаје нетачне и злонамерне интерпретације међународно прихваћених ставова и докумената у вези са разговорима благовремено смо и врло чврсто демантовали, а то су понекад чинили и представници појединих чланица Контакт групе.
Желим да вас посебно уверим да смо, у готово свакодневним сусретима са страним представницима, користили сваку прилику да изнесемо најбоље аргументе у прилог споразумном и компромисном решавању питања Космета. У том смислу, непрестано и подробно објашњавамо да задатак специјалног изасланика и његовог тима, као и Контакт групе јесте да створе услове да се сви ови разговори воде у доброј вери да је могуће доћи до споразумног решења, пошто решење може бити стварно и трајно једино ако је такво – споразумно. Свако друго неминовно ће бити наметнуто, а такав приступ не само што не би водио трајном миру већ би посејао ново семе зла на Балкану, из којег би се кад–тад развила нова спирала насилних промена граница по истом узору какав би био допуштен на Косову и Метохији.
Ту лежи смисао наших сталних упозорења да се не сме допустити кршење међународног права и наших указивања на опасност од последица ако се то не спречи. Као и свако право, тако и међународно постоји ради регулисања пре свега тешких, а тек онда и нормалних ситуација. Оно не би било право ако не било способно да својим општим и широким нормама обухвати све могуће случајеве, па и оне најтеже, специфичне. Када политичари нису у стању, или нису вољни, да реше неки посебан и тежак случај, онда се позивају на његову апсолутну јединственост, непоновљивост и уникатност како би своју одговорност пребацили на друге. То са Косовом и Метохијом не сме да се догоди јер би последице таквог тобоже елегантног избегавања одговорности биле ужасне. Проблем Косова није био лаган ни 1999, ни 1981, ни 1968, ни 1945, ни много пута пре, и онај ко се подухватио да га решава мора бреме те одговорности носити до стварног решења, а не до нечега што на решење не личи.
Наша страна нуди решење које има историјски компромисан карактер, односно спремни смо за разговор о решењу које би имало такав карактер. Између опције независности и опције уобичајене, стандардне аутономије по европским узорима, стоји опција суштинске, проширене аутономије, коју смо спремни да конкретно дефинишемо у непосредним разговорима са албанским представницима. Ми само једно не можемо, нити смемо, а то је да допустимо да се унутар граница наше државе створи друга држава, која би отцепила део територије и са њом у бездан однела и међународно право, и људска права, и елементарна начела правде и морала, и културно наслеђе, и духовну постојбину, и имовину, и много шта од чега је саздан наш историјски и модерни идентитет. Не можемо то допустити ни због себе ни због других, наших суседа, јер би једним „преседаном“ био поремећен читав, са толико муке успостављен, систем равнотеже у подручју.
Знајући шта јој је данас циљ, Србија мора да прикупи максимум снага, политичке рационалности и јединства како бисмо сачували Косово и Метохију. Са протоком времена Косово и Метохија заиста све мање бива страначко питање или питање на којем би поједине политичке групације у држави и друштву правиле свој политички профит. Око овог тешког питања наше данашњице, па и наше сутрашњице, полагано и спонтано гради се и политичка и шира друштвена сагласност без које би деловање било које владе било тешко, готово немогуће. Посебну улогу добија Народна скупштина, која је, како у парламентарној демократији и треба да буде, постала место доношења најкрупнијих, стратешких државних одлука о овом питању. Она, такође, треба да задржи и да појача своју контролну функцију у овако значајној ствари. Одлука да Скупштина буде редовно извештавана о току ових политичких разговора и донета је зато да би она благовремено могла да реагује у случају могућих већих промена у понашању међународних чинилаца.
Не постоји бољи начин да се изгради и спроведе једна тешка политика, као што је она у вези са Косметом, него што је уска сарадња свих државних органа и свих друштвених снага под окриљем највишег представничког органа државе. То је оно што поштују и противници у међународним оквирима, који Косово и Метохију посматрају под утицајем инерције прошлости, а не у светлости нових реалности у покрајини и у Србији. И зато, градећи нашу унутрашњу демократску политику и широку државну и друштвену сагласност око питања Косова и Метохије, можемо реално очекивати много више позитивних одјека у међународној заједници, а то може одлучујуће допринети правичном решењу овог тешког питања.
Поред осталог, поштовани народни посланици, тренутак је да се подсетимо и да се у самим руководећим принципима Контакт групе за решење статуса Косова истиче да “неће бити прихватљиво ниједно решење које је једнострано или произлази из употребе силе”. Прави је тренутак и да Мартија Ахтисарија подсетимо на његову давнашњу изјаву, док је још био председник Финске, да ће од развоја демократије зависити да ли ће Косово остати у саставу Србије или ће постати независно. Србија данас, по сваком мерилу, јесте демократска држава и то нико нигде не доводи у питање. Пошто ниједна слободна и демократска држава никада не би могла да прихвати да јој се наметнутим решењем отима део њене територије, и ова Скупштина је својом Резолуцијом са пуним правом утврдила да „би свако наметнуто решење будућег статуса Косова и Метохије прогласила нелегитимним, противправним и неважећим“.