Да бисмо у наредном периоду обезбедили што боље резултате примене Бриселског споразума, морамо да успоставимо много јаснија правила и много веће поверење. Паралелно са преговорима, албанска страна је додатно радила на изградњи независне државе, спроводећи, између осталог, тзв. терор ниског интензитета према српском становништву, што је потпуно неприхватљиво за Србију.
Етнички злочин „ниског интензитета” може бити довољан да узрокује озбиљна ограничења слободе кретања Срба и других неалбанаца, чији је живот одређен комплексним низом мањих ограничења (избегавање самосталног путовања или путовања ноћу, избор места и времена за обављање мањих дневних набавки, ограничења коришћења српског језика на јавним местима, безбедно похађање школске наставе, итд).
Јавна осуда етнички мотивисаних инцидената итекако би могла да допринесе међуетничком дијалогу и толеранцији, те стварању свести да будућност лежи у мултиетничности и прихватању повратника из редова друге етничке групе.
Увођењем процедура и административних препрека онемогућен је повратак Срба. Од 1999. до данас на Косово и Метохију се није вратило више од 5% од укупног броја прогнаних Срба. Демографска слика је далеко од толико хваљене „мултиетничости“ јужне покрајине. То је испод сваког минимума! Међународна заједница није извршила један од главних задатака који проистичу из садржине Резолуције СБ 1244, а то је обезбеђивање слободног и неометаног одрживог повратка свих избеглих и расељених лица њиховим домовима на Косову и Метохији.
Срби и припадници других мањинских заједница на простору Косова и Метохије још увек се сусрећу са проблемима – и даље је присутно ограничавање и онемогућавање слободе кретања, угрожене су безбедност и слободна употреба језика, приступ институцијама, остваривање права учешћа на изборима и права гласа; не постоје адекватни механизми за повраћај узурпиране имовине, ни за очување имовине од поновног усељавања након извршеног принудног исељења; онемогућава се улазак у несметан посед; не постоји могућност слободног одабира места повратка, ни услови за одрживи опстанак повратника. Ако они некако и одлуче да се врате, локалне заједнице чине све да се не осећају прихваћеним, ни прихватљивим.
Евидентирано је осамнаест инцидената и напада на објекте и имовину Српске православне цркве, а дошло је и до новог таласа претњи православним храмовима, од исписивања графита на Манастиру Високи Дечани, па до најаве рушења Храма Христа Спаса у Приштини.
Истовремено, поздрављамо одлучну реакцију УНМИК, који је одлуку скупштине општине Приштина да се СПЦ одузме право на коришћење земљишта на коме је подигнут саборни правослани Храм Христа Спаса у центру града, прогласио за неважећу. На крају, настављају се константни покушаји преименовања и затирања постојања српског културног и верског наслеђа, незаконито отуђење имовине у власништву Републике Србије.
Садашњи третман мањинских заједница онемогућава њихов нормалан живот и представља дискриминацију у приступу и уживању било ког права које је регулисано правним прописима на снази на Косову и Метохији. Закон против дискриминације, који је и сам Специјални представник УН на КиМ прогласио, пружа посебну заштиту мањинским заједницама, прописује забрану свих облика дискриминације и штити појединца не само од дискриминаторних аката јавних органа, већ и од дискриминаторног понашања правних и физичких лица.
Нажалост, високи квалитет законског текста нису пратиле конкретне и адекватне мере УНМИК и приштинских институција у његовој примени, тако да постоји грубо кршење закона и свакодневних, драстичних примера дискриминације.
Изузетно ценимо конструктиван приступ УН и Специјалног представника Генералног секретара Фарида Зарифа, као и организација које раде под кишобраном УН, као што је ЕУЛЕКС. Они су створили услове за заједнички рад свих страна на побољшавању животних услова за све грађане Косова и Метохије и поштовање њихових људских права, независно од њихове етничке припадности. Верујем да ћете се сложити да неслагања по питању статуса КиМ, не би требало да буде препрека напорима да сви заједно конкретно делујемо у правцу решавања практичних питања, која Приштина годинама запоставља.
Сматрам, зато, да би одлука о смањењу обима УНМИК-а, редуковање броја међународног особља, директно штетила Србима на КиМ у сваком смислу и утицала на квалитет обављања поверених активности Мисије.
Због тога, овде, под кровом Уједињених нација, апелујем на УН да се одупру покушајима маргинализације мисије УН на Косову и Метохији и релативизацији њене улоге у оквиру целокупног међународног и безбедносног присуства у Покрајини. Будите и видљивији и ефикаснији у својој мисији, док заједнички радите са другим међународним актерима, попут ЕУЛЕКС, КФОР и ОМИК који, такође, делују под окриљем Уједињених нација. У светлу намера да се мандат ових мисија измени под изговором промењеног фактичког стања, наводно због постизања Бриселског договора, истичем да такав аргумент не може да замени обавезујући карактер Резолуције СБ 1244.
У том контексту, противим се иницијативи да се под изговором „преоптерећености“ и бављењем другим ургентнијим питањима прореде седнице СБ посвећене КиМ. Велика очекивања као и бројни захтеви који су постављени пред Београд и Приштину у реализацији договорених аранжмана у Бриселу налажу да се седнице одржавају несмањеном динамиком, како би чланице СБ имале редован увид у стање на терену.
Наредни период кључан је у имплементацији договореног и у даљој нормализацији односа Београда и Приштине. Због тога се мора одвијати под будним оком УН мисије на Косову и Метохији и СБ УН.
Подржавамо иницијативу да се формира специјални суд и канцеларија тужиоца са седиштем ван територије Косова и Метохије за све процесе који ће проистећи на основу резултата истраге Специјалне истражне радне групе. Србија ће пружити пуну подршку да кривци буду процесуирани, као и до сада. Стабилности, међутим, не доприноси хапшење кандидата за градоначелника Оливера Ивановића. Очекујемо да се реши један проблем на који годинама упозоравамо – тајне оптужнице. Наводни сведоци оркестрирано почињу да сведоче 15 година након почињених злочина за који је једини доказ – изјава. Ивановић, који је у притвору у Косовској Митровици, ухапшен је на основу баш таквих сведочења. Такође, Апелациони суд није дао објашњење зашто је прекорачен законски рок за одговор на његову жалбу поводом одређивања притвора.
Република Србија, још једном, најоштрије протестује због хапшења Оливера Ивановића и тражимо његово пуштање из притвора, као и објашњење зашто је био ухапшен у моменту пред одржавање избора за градоначелника Северне Митровице на којима је Ивановић био један од кандидата.
Иако је укупна ситуација, како се то наводи у Извештају за период од јануара до априла о.г, окарактерисана као релативно стабилна, сматрам да овај временски ограничен пресек не одражава опште прилике на Косову и Метохији. Њих одликује суштински јаз између прокламованих стандарда о поштовању људских права и стварног стања. Разматрајући опште оцене изнете кроз статистичке податке, и то у ограниченом временском периоду, чини ми се да заборављамо да је само једна искра, као што се десило у случају мартовског погрома 2004. године, довољна да ескалирају постојеће латентне тензије.
Упркос континуираном међународном присуству, некажњивост, релативизација и деперсонализација злочина почињених од 1999. године до данас, шаљу лошу поруку, поруку страха Србима и другим народима на КиМ. То значи да злодела пролазе некажњено, а охрабрју се даљи напади, јер остају изван домашаја правде. Уочавамо да приштинске институције и међународна заједница, након свега, нису учиниле готово ништа да заштите косметске Србе и друге неалбанаце, посебно интерно расељена лица.
Србија је охрабрила своје сународнике на Косову и Метохији да гласају на локалним изборима. Да оснажени легитимитетом, под кровом Заједнице српских општина, чије оснивање је предвиђено споразумом у Бриселу, осигурају свој опстанак и остварују своја права и интересе. Да кроз спремност на помирење, упркос свим овим годинама живота у страху и неизвесности, имају веру да је суживот са Албанцима, можда, ипак, могућ.
Привремене институције из Приштине су, међутим, припремајући се за изборе, чиниле све да Србима оспоре бирачко право. Позив прогнанима да гласају на обрасцима, са обележјем независне државе, која је то постала протерујући их са њихових вековних огњишта, њих четвртину милиона, представља пример врхунског лицемерја и провокације!
Манипулацијом бирачким списковима Приштина је покушала да утврди нову, присилно измењену етничку структуру и тако директно утиче на резултате гласања. Поред свих датих обећања и истицања посвећености идеји мултиетичности као демократске вредности и људских права, Приштина је у пракси доследно спроводила мере које обесхрабрују и одвраћају косметске Србе да учествују у јавном животу на КиМ.
Неприхватљиви су једнострани потези Приштине која је најавом ревизије изборних правила на штету Срба и расељених лица обесмислила легитимитет предстојећих парламентарних избора заказаним за 8. јуни о.г. Овог пута Београд ће, након пажљивог разматрања, одлучити да ли да позове косметске Србе. Захтевамо од Приштине да испуни елементарни предуслов: да омогући једнако право гласа без дискриминације косметским Србима и другим мањинама на Косову и Метохији, а на које указује и Извештај о раду УНМИК о коме данас расправљамо!
Понашање Приштине, примећује и Мисија ОЕБС на КиМ, у директној је супротности са њеном прокламованом спремношћу и отвореношћу за јачањем међусобног поверења свих заједница на КиМ, а што је циљ дијалога у који Србија много улаже.
Апелујемо, зато, на партнере и пријатеље у Уједињеним нацијама да свим снагама подрже и утичу на стварање услова да бројне мањинске заједнице буду равноправно заступљене у свим институцијама, без прегласавања, што налаже и Декларација УН о правима припадника националним или етничким, верским и језичким мањинама где „унапређење и заштита права лица, националних, етничких, верских или језичких мањина доприноси политичкој и друштвеној стабилности држава где они живе“.
Угрожено је остваривање имовинских права Срба. Остају нерешени предмети фалсификованих купопродајних уговора. Масовно се одбацују тужбени захтеви Срба за накнаду штете за уништену имовину. Све то упућује на селективну примену прописа и правила.
Питање мањинских права свакако укључује и питање повратка имовине припадницима неалбанских заједница на Косову и Метохији, међу којима Срби чине већину. Поред тога, остаје отворено и питање имовине државе Србије и имовине СПЦ.
Правни механизми успостављени од стране УНМИК и ЕУЛЕКС ради решавања имовинских питања, помоћи судовима у смањивању броја нерешених питања и пружања адекватне заштите појединцима у случајевима кршења људских права, на нашу велику жалост, нису дали адекватне резултате: ова врста парничних предмета чини 40% од укупног броја незавршених предмета пред судовима на КиМ. Поред тога, проблем великог броја фалсификованих докумената о власништву такође онемогућава остваривање права на имовину. Пред Косовском агенцијом за имовину иницирано је око 40.000 поступака за повраћај узурпираног земљишта, док је према незваничним подацима готово 700.000 парцела заузето. Један од проблема који утиче на могућност повраћаја поседа јесте недостатак адекватне заштите после извршења исељења услед поновног незаконитог заузимања имовине.
Интересантно је и запажање у вези са експропријацијом имовине Срба на Косову и Метохији (односи се на експропријацију која се врши на основу одлуке тзв. косовских власти, а ради изградње аутопута). У општини Грачаница, на пример, од 213 експропријација, у 170 случајева експроприсана имовина припада Србима.
Поштовани чланови Савета безбедности,
Недавно смо добили информације о намерама привремених институција самоуправе да промене правни статус Комбината „Трепча“, чији је већински власник Република Србија, и који запошљава велики број припадника српске заједнице на Косову и Метохији.
Доношење новог закона којим би се променила власничка структура и правни статус Комбината „Трепча“ представља недвосмислено још један једнострани потез Приштине који би за директну последицу могао имати и промену права и статуса „Трепчиних“ радника, припадника српске и других неалбанских заједница на Косову и Метохији.
То је још један покушај незаконитог отуђења имовине Републике Србије и кршење основних принципа права власништва.
Променом законске регулативе била би укинута права поверилаца и нејасно је у овом тренутку како би се решило питање њихових потраживања, с обзиром на то да су само повериоци који су пријавили своја потраживања према Комбинату „Трепча“ преко Управљачког тима за успостављање ЗСО, поднели пријаве за наплату више од 268 милиона евра.
Овде такође примећујемо да се мењају закони у областима које ће тек бити предмет дијалога. Таквим поступцима Приштина показује своју недоследност и непоштовање постигнутих договора. Ово није једина област у којој се закони мењају пре него што је о њој преговарано у Бриселу. С друге стране, у областима у којима је постигнут договор о измени правног оквира како би се могло наставити са формирањем Заједнице Српских Општина, а на шта се Приштина обавезала, до данас није показала политичку вољу ни да започне овај процес, као први корак у остварењу договореног.